معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

کمک 350 میلیارد تومانی شرکت عمران شهرهای جدید به دستگاه های خدمات رسان در سال جاری/ ایجاد سیستم حمل و نقل انبوهریلی اولویت اصلی شهرهای جدید است

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: با توجه به تدابیر اندیشیده شده در قانون بودجه سال جاری، شرکت عمرانشهرهای جدید پیش بینی کرده است تا 350 میلیارد تومان از محل اعتبارات خود جهت رفع مشکلات زیرساختیشهرهای جدید به دستگاه های خدمات رسان کمک کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمرانشهرهای جدید با حضور در گفتگوی ویژه اقتصادی شبکه تلویزیونی ایران کالا در تشریح تاریخچه شهرهای جدید و اهداف تشکیل اینمجموعه بیان کرد: سیاست ایجاد شهرهای جدید در اواخر دهه 60 آغاز و با هدف پاسخگویی به نیاز مسکن اقشار متوسط و کم درامدکشور در مناطق کلانشهری در دستور کار هیئت وزیران قرارگرفت.

طاهرخانی در ادامه کلانشهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز را مناطق مکانیابی شده برای نسل اول شهرهای جدید اعلام کردو افزود: در حال حاضر علاوه بر شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، 19 شرکت تابعه در شهرهای جدید مشغول به کار هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون و 200 هزار نفر در مجموعه شهرهای جدید ساکن هستند گفت: این شهرها ظرفیتدارند تا جمعیت 3 میلیون نفر را در خود اسکان داده و به رونق بازار مسکن مناطق کلانشهری کمک کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در اشاره به نقاط ضعف و قوت سیاست ایجاد شهرهای جدید بیان کرد: ورود دولت ها در این سیاست درکشورهایی که با رشد سریع جمعیت روبه رو هستند بسیار جدی تر از کشور ما است، در حالی که در ایران تأمین زیرساخت ها و آمادهسازی کامل شهر برعهده وزارت راه و شهرسازی آن هم با بودجه محدود است. از سوی دیگر همچنین در سایر کشورهای جهان تأمینزیرساخت و دسترسی پذیری شهرها نسبت به ساخت مسکن در اولویت قرار دارند درحالیکه در کشور ما این تقدم رعایت نشده است.

وی در این خصوص ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ایجاد سیستم حمل و نقل انبوه بین شهرهای جدید و شهرهای مادر به عنوانیکی از سیاست های محوری دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. در این راستا شاهد افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد درسال گذشته بوده و تلاش داریم امسال نیز عملیات اجرایی متروی شهر جدید پردیس را آغاز کنیم. همچنین با توجه به حجم بالای جمعیتدر شهر جدید پرند نیز تصمیم داریم طبق هماهنگی های انجام گرفته تکمیل پروژه متروی پرند از فرودگاه امام (ره) تا این شهر جدید رابرعهده بگیریم.

طاهرخانی در ادامه سخنان خود توفیق سیاست ایجاد شهرهای جدید را منوط به دسترسی پذیری این شهرها به مناطق کلانشهریمرکزی دانست و گفت: تا کنون سرمایه گذاری بالایی بر روی این حوزه در کشور نشده است اما در حال حاضر در شرایطی قرار داریمکه این موارد در اولویت قرار گرفته و به جد پیگیری می شود.

معان وزیر راه و شهرسازی پیشرفت شهرهای جدید در امر توسعه حمل و نقل ریلی انبوه در این شهرها را نویدبخش تأثیر مثبت شهرهایجدید بر رونق بازار مسکن کشور در دهه آینده دانست و اعلام کرد: خوشبختانه تا کنون مشکلات متعددی در شهرهای جدید در حوزهحضور دلال ها و موارد این چنینی نداشتیم و تنها در مدت زمان اخیر در شهر جدید پردیس با این مسئله روبه رو شدیم که با تهمیداتانتظامی و مالی اتخاذ شده در این حوزه انشاله آن ها را رفع خواهیم کرد.

به گفته وی اتخاذ سیاست دریافت مالیات بر واحدهای خالی و همچنین مسئله افزایش نرخ سود تسهیلات واحدهای آماده ای که مالکاندر آن سکونت نمی کنند از 4 درصد به 18 درصد (که هنوز مورد تصویب نهایی قرار نگرفته است) در رفع مشکلات مذکور بسیار مؤثرخواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید اعلام کرد: شرکت عمران موظف بهساخت 200 هزار واحد مسکونی تحت عنوان این طرح در شهرهای جدید است که عملیات اجرایی برخی از آن ها هم اکنون شروع و بخشعمده دیگری نیز در سال جاری آغاز خواهد شد. متقاضیان این طرح همچنین هم اکنون در حال غربالگری و ثبت نام هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: بدون شک از تجربیات مثبت و منفی خود در اجرای طرح مسکن مهر برای طرح اقدام ملی مسکن استفادهخواهیم کرد تا بتوانیم ضعف های موجود در برخی از پروژه های مسکن مهر را جبران کنیم. به طور مثال اصلی ترین مشکل ما در اجرایطرح مسکن مهر مکانیابی آن بود که تلاش کردیم در طرح اقدام ملی واحدها را عموما در بافت های ساخته شده شهری و دارایزیرساخت احداث کنیم.

وی در این خصوص افزود: چارچوب قراردادهای ما در این طرح با سازندگان در قالب نظام فنیاجرایی کشور بوده و مشکلاتی کهمسکن مهر در نما و بخش نازک کاری داشت در این طرح مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: در طرح اقدام ملی تصمیم داریم از احداث ساختمان های بلندمرتبه پرهیز کرده ومتوسط طبقات در این طرح در شهرهای جدید را 5 تا 6 طبقه در نظر گرفته ایم. وجه دیگر مورد توجه ما در این اقدام احداث همزمانخدمات روبنایی و مسکن در شهرهاست.

طاهرخانی در بخش دیگری از سخنان خود از اتمام بخش ساخت واحدهای مسکن مهر باقیمانده در شهرهای جدید تا شهریورماه امسالخبر داد و گفت: در حال حاضر 327 هزار واحد از 360 هزار واحد مسکن مهر موجود در شهرهای جدید در مرحله نازک کاری قرار دارندو تنها تعدادی از پروژه ها با برخی مشکلات زیرساختی روبه رو هستند که در حال پیگیری آن ها نیز هستیم.

وی در این خصوص ادامه داد: خوشبختانه با تدابیری که در قانون بودجه سال گذشته و امسال در جهت کمک شرکت عمران شهرهایجدید از منابع داخلی به دستگاه های خدمات رسان اندیشیده شده، توانستیم مشکلات بسیاری را در این حوزه رفع کنیم؛ تا آنجایی کهبرای امسال نیز پیش بینی کرده ایم 350 میلیارد تومان از محل اعتبارات خود به این دستگاه ها در احداث زیرساخت ها کمک کنیم تا خلاموجود رفع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از برنامه ریزی برای مکانیابی نسل نو شهرهای جدید و شهرک سازی در مناطق کلانشهری، مراکزبا فعالیت گسترده و مناطق ساحلی به خصوص منطقه مکران خبر داد و گفت: در حال حاضر شهر جدید ایوانکی برای پاسخگویی بهنیازهای جمعیتی منطقه شرق تهران و شهر جدید تیس در چابهار آغاز به کار کرده و از سویی دیگر شهر جدید مکران در منطقه جاسکنیز در حال پیگیری است.

طاهرخانی در پایان با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی هم اکنون برنامه بسیار متنوعی در حوزه مسکن دارد خاطرنشان کرد: تلاشداریم این برنامه با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور به عرضه های متفاوت ختم شده و باعث متعادل سازی قیمت مسکن دربخش های مربوطه شود.

لینک کوتاه نوشته
https://www.ntdc.ir/?p=8206
کد خبر
8206
بازدید
5365